A jel a hegyet, az ég és a föld legfiatalabb fiát ábrázolja. A férvielv fölül helyezkedik el, ahová természete szerint is törekszik, a női pedig alul található, ahová saját mozgásiránya vezeti. Ezzel nyugalom állt elő, hiszen mindkét mozgás elérte a maga természetes célját.
Az emberre alkalmazva a jel azt a problémát érinti, hogy hogyan nyerhetjük el a szív nyugalmát. A szívet nagyon nehéz nyugalomba hozni. Miközben a buddhizmus a nyugalmat úgy próbálja elérni, hogy nirvánájában mindenféle mozgást elcsitít, a Változások Könyvének az álláspontja az, hogy a nyugalom csak egy szélső állapot, melynek kiegészítőjeként állandóan ott van a mozgás is. A szöveg szavai valószínűleg jóga-gyakorlatokra vonatkozó utalásokat is tartalmaznak.
Hátát nyugalomban tartani, úgy, hogy nem érzi többé a testét. Bemegy az udvarába, és nem látja többé az embereit. Makulátlanság.
A valódi nyugalom az, ha az ember nyugton marad, amikor az idő nyugvást kíván, s cselekszik, amikor eljön a cselekvés ideje. Ilyen módon a nyugalom és a mozgás összhangba kerül az idő kívánalmaival, s ez az életnek világosságot kölcsönöz.
A jel a kezdetét és a végét jelenti minden mozgásnak. A hátat a szöveg azért említi, mert a hátgerincben található az összes mozgást közvetítő idegfonat. Ha az ember e gerincvelői idegek mozgását nyugalomba hozza, akkor mintegy szertefoszlik az én-je, annak minden nyugtalanságával együtt. Ha azután az ember belsőleg már ennyire nyugodttá vált, akkor rászánhatja magát, hogy a külvilág felé forduljon. Ekkor azonban többé már nem az elkülönült lények nyüzsgését és harcát látja abban, s ezért szert tud tenni arra a nyugalomra, ami a világtörténet nagy összefüggéseinek megértéséhez és az azzal összhangban történő cselekvéshez szükséges. Aki e mély rétegekből kiindulva cselekszik, az nem követ el hibát.
Összeálló hegyek: ez a NYUGVÁS képe. Így a nemes ember gondolataival nem megy túl a jelenlegi helyzetén.
A szív állandóan gondolkodik. Ezen nem lehet változtatni. A szív mozgását, vagyis a gondolatokat azonban a jelenlegi élethelyzetre kell korlátozni. Minden gondolat, amely túlmegy ezen, csak fájdalmat okozhat a szívnek.
Nyugalomban tartani a lábujjait. Makulátlanság. Előmozdító a tartós állhatatosság.
A lábujjak nyugalomban tartása azt jelenti, hogy az ember megáll, mielőtt még elkezdene mozogni. A kezdet az az időszak, amikor az ember még kevés hibát vét. Ilyenkor még összhangban van az eredeti ártatlansággal. Intuitív módon képes olyannak látni a dolgokat, ahogy azok vannak, mert látását még nem homályosítják el mohósága és érdekei. Aki kezdetben nyugton marad, az mindaddig megtalálja a helyes utat, amíg nem veszíti el kapcsolatát az igazsággal. Csupán állandó, szilárd belső tartásra van szükség, nehogy akaratlanul is belesodródjék valamibe.
Nyugalomban tartani a lába szárát. Nem tudja megmenteni azt, akinek a követője. Nem vidám a szíve.
A láb nem tud önállóan mozogni, hanem mozgása a test mozgásától függ. Ha a test erős mozgásban van, s a láb hirtelen megáll, akkor a test továbbhaladó mozgása oda vezet, hogy az ember elesik.
Ugyanez a helyzet azzal a személlyel is, aki követőjévé válik egy erősebb egyéniségnek. Utóbbi magával ragadja őt. Még ha maga vissza is riadna a jogtalanságoktól, a másik mozgása már annyira erős, hogy őt már nem tudja feltartóztatni. Ahol az úr előretör, ott szolgálója nem képes többé őt visszatartani, legyen bármily jószándékú is.
Csípője nyugalomban tartása. A keresztcsontja megmerevítése. Veszélyes. Elfullad a szív.
Itt erőltetett nyugalomról van szó. A szívet, amely nyugtalan, erőszakkal kell megfékezni. Az erőszakkal visszafojtott tűz azonban maró füstté változik át, amely fojtogatva terjed szét. A meditációs és összpontosítási gyakorlatokban ezért nem szabad erőszakosan próbálkozni az előrejutással. A nyugalomnak magától értetődő természetességgel kell kibontakoznia a belső összeszedettség állapotából. Ha valaki erőszakkal, magát mesterségesen megmerevítve kényszeríti ki a nyugalmat, akkor a meditáció súlyos ártalmakhoz vezethet.
Törzsének nyugalomban tartása. Makulátlanság.
A hát nyugalomban tartása, amint azt már a jel egészének az értelmezése kapcsán említettük, annyit jelent, mint megfeledkezni az énünkről. Ez a nyugalom legmagasabb szintje. Itt még nem érte el az ember a nyugalomnak ezt a fokozatát. Arra ugyan már képes, hogy énjét annak gondolataival és ösztönzéseivel nyugalomban tartsa, azonban még nem szabadult meg tőle egészen. Mindazonáltal a szív nyugalomban tartása fontos művelet, amely idővel elvezet az önközpontú késztetések teljes kikapcsolásához. Ha az ember ezen a ponton még nem is vált szabaddá a kétség és nyugtalanság minden veszélyétől, e lelki attitűd gyakorlása semmiképpen sem hiba, hiszen ez jelenti az utat ama másik, magasabb szintű nyugalom megvalósításához,
Állkapcsa nyugalomban tartása. A szavaknak megvan a maguk rendje. Eloszlik a bánkódás.
Veszélyes helyzetekben, különösen amikor valaki még nem érett meg a helyzethez, nagyon könnyen bocsátkozik az ember fecsegésbe, hangos viccelődésbe. A meggondolatlan beszéd azonban könnyen olyan helyzetbe hozza az embert, amit aztán később megbán. Csak ha a beszédünk visszafogott, akkor öltenek a szavaink egyre inkább határozott alakot, s akkor szűnik meg bármiféle ok a megbánásra.