A jel olyan tüzet ábrázol, amely a föld rejtett mélységeiből tör elő, s fellobogva bevilágítja és megszépíti a hegy égi magasságait. A kellem, a forma szépsége elengedhetetlen bármilyen egyesüléshez, ez teszi azt rendezetté és kellemessé, s óvja meg a kaotikus rendezetlenségtől.
A KELLEMNEK sikere van. Kicsiben előmozdító ez valamire vállalkozni.
A kellem sikert hoz. Azonban nem ez a lényeges: nem alap, hanem csak díszítmény. Ezért csak takarékosan, kis-mértékben szabad alkalmazni. Az alsó jelben, a tűzben egy lágy vonal lép be a két erős közé, s ezzel megszépíti azokat; a lényeg azonban mégiscsak a két erős vonal, míg a gyenge a megszépítő forma. A felső jelben, a hegyben az erős vonal határozottan fellép a csúcsra, úgyhogy itt is ezt kell meghatározónak tekinteni. A természetben az égen a Nap erős fénye látható. Ezen nyugszik az élet az egész világon. Ez a lényeg, ez az erő azonban képes arra, hogy alakot váltson, s a Hold és a csillagok formájában bájos változatosságban jelenjen meg. Az emberi életben a szép forma azt jelenti, hogy megvan ugyan a hegy szilárdságával rendelkező, szigorú rend, ez azonban a tiszta szépségen keresztül tetszetőssé van téve. Az égi formák szemlélete kölcsönzi azt a képességet, hogy az ember megértse az időt, s annak változó kihívásait. Az emberi élet formáinak szemlélete adja meg annak lehetőségét, hogy a világot formálni tudjuk. (Megjegyzés: a jel a nyugodt szépséget ábrázolja: belül tisztaság, kívül nyugalom jellemzi. Ez a tiszta szemléletnek a nyugalma. Amikor elcsitul a kívánás, s elnyugszik az akarat, akkor tud megnyilvánulni a világ, mint eszmei. S mint ilyen, szépnek mutatkozik, mert ki lett emelve a létezés küzdelméből. Ez a művészet világa. A puszta szemlélődés azonban nem nyugtatja el az akaratot végérvényesen. Az ismét felébred, s akkor mindez a szépség csupán a kiemelkedés tűnő pillanatának látszik. Ezért ez még nem az igazi módja a megszabadulásnak. Konfuciusz ezért maga is nagyon kényelmetlenül érezte magát, amikor egy alkalommal, megkérdezve a jóskönyvet, a KELLEM jelét kapta válaszul.)
Tűz a hegy aljában: ez a KELLEM képe. Így jár el a nemes ember a folyó ügyek tisztázásában, vitás kérdéseket azonban nem merészel ilyen módon eldönteni.
A tűz, amelynek fénye bevilágítja és kellemessé teszi a hegyet, nem világít el nagy távolságra. Ugyanígy a kellemes forma elegendő lehet a kisebb ügyek tisztázásához és felderítéséhez, fontos kérdéseket azonban nem lehet ilyen módon eldönteni. Azokhoz sokkal nagyobb komolyság szükséges.
Kellem, vagy egyszerűség? Egy fehér ló jön, mintha szállna: Nem haramia ő, udvarolni akar a kellő időben.
Az ember olyan helyzetben van, amikor kételyek ébrednek benne, hogy vajon továbbra is a külső csillogás báját keresse-e, nem volna-e helyesebb visszatérnie az egyszerűséghez? E kételyben már a válasz is bennerejlik. Kívülről megerősítés közeledik, mely úgy vágtat, mint egy repülő fehér ló. A fehér szín az egyszerűségre utal. És még ha az első pillanatban csalódást okozna is, hogy az embernek nélkülöznie kell a kényelmet, amit más módon meg tudott volna teremteni magának: a baráttal és kérővel való hű kapcsolatban megnyugvást talál. A szárnyaló paripa a gondolkodás képe, amely átrepül a tér és idő állította minden korláton.
Kellem a dombokon és a kertekben. A selyemgöngyöleg kicsi és szegényes. Megszégyenülés, ám végül mégis üdv.
Az ember visszahúzódik az alsóbb emberekkel való érintkezéstől, akik csak a luxust és a pompát keresik, s elvonul a csúcsok magányába. Ott találkozik egy emberrel, akire felnéz, s akinek szeretne a barátjává válni. A vendégajándék azonban, amit fel tud ajánlani, szűkös és szegényes, úgyhogy szégyenkeznie kell. A dolog azonban nem a külső adományon múlik, hanem az igaz érzületen; így aztán végül minden jóra fordul.